صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

پارسی وب ایرانیان

پارسی وب ایرانیان

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

امکانات

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 74
بازدید دیروز : 197
بازدید هفته : 273
بازدید ماه : 271
بازدید کل : 377211
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 192
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


کد آهنگ هاي داريوش


از ویرانی قلعه دختر (معبد آناهیتا) تا ساخت مصلا در همدان!

از ویرانی قلعه دختر (معبد آناهیتا) تا ساخت مصلا در همدان!

 


خبرگزاری میراث فرهنگی ایران گزارش کرده تپه تاریخی مصلای همدان که تا دو سال پیش بازمانده قلعه باستانی و دو هزار ساله اشکانیان بر آن وجود داشت، برای ساخت شبستان مصلا همدان ویران می شود. روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی که در این باره منتشر کرده، به نقل از منابع موثق نوشته است: آثار باستانی تپه دختر و قلعه باستانی اشکانیان در همدان ویران می شود تا پایگاه بسیج و مصلا همدان بر ویرانه های آن ساخته شود.

خبرگزاری میراث فرهنگی نیز به نقل از «بابک مغازه ای» دبیر«انجمن دوستداران میراث فرهنگی کهن دژ» همدان گزارش کرده: «پیوستگی تپه مصلا با تپه هگمتانه اهمیت تاریخی آن را دو چندان می کند. این قلعه اشکانی در دوران اسلامی نیز مورد استفاده قرار می گرفته.»

به گفته باستان شناسان کاخ باستانی اشکانیان نیز بر ویرانه یک کاخ کهن تر وابسته به دوران مادها بنا شده و لایه های زیرین آن پایه های میراث فرهنگی مادها را نمایندگی می کند.

به گفته دوستداران میراث فرهنگی همدان این کاخ باستانی از چند سال پیش و براساس برنامه از پیش تعیین شده، بسود ساخت یک کتابخانه، آرام آرام ویران شد تا پروژه ساخت پایگاه بسیج و مصلا بر روی میراث فرهنگی دوران اشکانیان و مادها باعث جنجال نشود.

«مهرنوش نجفی راغب» عضو شورای اسلامی شهر همدان به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: تا دو سال قبل بقایای قلعه ای که گفته می شود احتمالاً به اشکانیان تعلق داشته روی تپه مصلا دیده می شد که با آغاز پروژه ساخت مصلای همدان، بقایای این قلعه تخریب شد.»

به گفته یک کارشناس دوران اشکانیان، تپه دختر، پرستشگاه آناهیتا، یکی از اندک بناهای بازمانده از دوران اشکانی واقع در غرب فلات ایران است که آثار هنری این دوره از تاریخ ایران را در خود جای داده است.

لس آنجلس تایمز به نقل از کارشناسان منطقه گزارش کرده: این بنای باستانی (قلعه دختر) پرستشگاه آناهیتا ایزدبانوی بزرگ دوران زرتشت بوده؛ زیرا نام «دختر» یا «دوشیزه» بر هر بنا، قلعه، یا شهر که باشد، آن مکان وابسته به آناهیتا ایزدبانوی بزرگ ایران باستان است. از آنجا که آب و درخت از نمادهای اصلی پرستشگاه های آناهیتا بوده، وجود درختان کهنسال در این منطقه نیز بخشی از حریم پرستشگاه بوده و خبرگزاری میراث فرهنگی ایران گزارش کرده تعداد ۴۰۰ درختان کهنسال این قلعه نیز به یکباره ریشه کن شده اند تا زیربنای ساخت مصلا آماده شود
 

نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

در گاه شما ایرانی

در گاه شمار ایرانی سال دوازده ماه 30‌ روز دارد كه هر روز را به نامی می‌خوانده‌اند. هر روز كه نام آن با نام ماه یكی می‌شده، آن روز را جشن‌ می‌گرفته‌اند. آیین برگزاری این جشن‌ها نیز با نام آن هماهنگ بوده است...براي ديدن ادامه عكس ها با كيفيت واقعي روي اين عكس كليك كنيد


ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

رطوبت بی سابقه در پاسارگاد

دوستان این مطلب رو دوباره در صفحه اصلی تارنگار قرار دادم تا بعضی ها از اهمیت این موضوع مطلع بشن و فکر نکنن که طرح این موضوع فقط یک کار سیاسیه متأسفانه چند سالیه که دولتمردان به اصتلاح میهن دوستمان به جای ترمیم و مرمت آثار ایران باستان با بی توجهی و ترمیم گزینشی به خصوص در مرمت آثار قبل از اسلام شروع به  نابودی این آثار کرده اند

* نابودی سد جهره متعلق به دوره ساسانی

*تبدیل قلعه باستانی ساسانیان در استان خوزستان به میدان تیر و آموزشی سپاه واینکه سپاه این منطقه رو تحت تملک خود درآورده و در حال حصار کشی به دور این منطقه میباشد.

* شهر گمشده ای گه روزگاری یکی از پایتختهای ایلامیان بوده امروز با وجود بدست آمدن کتیبه ها و آثاری از این شهر و در یک کلام مشخص شدن تپه ای که این شهر زیر آن مدفون شده بجای جابجایی کسانی که روی این تپه سکونت دارن هنوز هم ساخت و ساز میشه و یکی از بزرگترین خطر وجود این خانه ها بر روی این تپه استفاده از چاه بجای سیستم فاضلاب است

*حذف عمدی نام داریوش از ضریح دانیال نبی در شوش

*محوطه باستانی «تپه مهر علی فارسی» (واقع در استان فارس) با قدمتی حدودا هفت هزار ساله، با آبگیری سد «ملاصدرا» در آبان ماه 85 به زیر آب رفت. (سازمان آب منطقه ای فارس که کارفرمای سد سیوند هم بوده است، برای ساخت این سد از سازمان میراث فرهنگی استعلام نکرده بود)

* با احداث سد کارون 3 چندین محوطه بینظیر مربوط به دوره های پیش از تاریخ ایلامی و اسلامی به زیر آب رفت.

* در پروزه احداث سد کارون ۴ که دو ماه قبل از آبگیری زود هنگام سد! – دی ماه ۱۳۸۸ – انجام شد ۳ تن از مردم بی گناه در ان بر اثر حادثه آتش سوزی ناشی از انفجار گازدر اتش بی احتیاطی مسئولان و کارفرمایان سوختن و جان باختند

*احداث سد «شهدا» بر روی رودخانه «مارون»به محدوده ی شهر باستانی «ارجان» اسیب وارد کرد

*با آبگیری سد «سلمان فارسی» در استان ایلام، بقایای یک شهر ساسانی به زیر اب رفت. (روزنامه اطلاعات مورخ 17/2 85 در صفحه اول خود عکسی از یک تحته سنگ نقش برجسته مربوط به یک سوار کار هخامنشی را درج کرد که با طولی حدود 3 متر، از محوطه آبگیری پشت این سد بیرون کشیده شده بود.)

* با ساخت سد «شیان» در استان کرمانشاه، محوطه باستانی مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی تخریب می شود.

از این نمونه ها که در مورد بسیاری از آنها چیزی نمی دانیم (و یا هیچ گاه نخواهیم دانست) بسیار است. چرا که بنا به اظهارات

غرور آمیز مسوولان وزارت نیرو،


ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 31 آبان 1385برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

پايه‌ستون‌های دروازه‌ی شرقی كاخ آپادانا مدفون شدند

به نقل از وبلاگ انجمن دوستداران ميراث فرهنگي شوش:

 

برای در امان ماندن از تخريب‌ها،
پايه‌ستون‌های دروازه‌ی شرقی كاخ آپادانا مدفون شدند

درپي درخواست‌هاي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش، پايه‌ستون‌هاي دروازه‌ي شرقي كاخ آپادانا براي در امان ماندن از تخريب‌ها، به زير خاك رفتند.

عضو هيأت مديره‌ي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش در گفتگو با خبرنگار (ايسنا)، با بيان اين مطلب ادامه داد: اين اقدام توسط پايگاه ميراث فرهنگي شوش و با همكاري انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي، اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري و پايگاه حفاظت و مرمت چغازنبيل (دوراونتاش) صورت گرفته است.

علي بويري منجي بيان كرد: متأسفانه در چند سال گذشته، بارها پايه‌ستون‌هاي اين كاخ توسط عوامل انساني و طبيعي تخريب شده‌اند. ارديبهشت سال پيش، بخش قابل توجهي از اين پايه‌ستون‌ها به‌وسيله‌ي عوامل مخرب انساني از بين رفتند. در آن زمان، با اعلام اين تخريب، ضرورت‌ حفاظت از آثار يادشده را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يادآور شديم و در نامه‌اي همراه تصاوير مستند از تخريب، آمادگي كارشناسان انجمن را براي همكاري با سازمان با هدف آسيب‌شناسي و حفاظت از آثار اعلام كرديم.

او با اشاره به اين‌كه اين آثار هم‌چنان در معرض تخريب و بدون رعايت اصول حفاظتي‌اند، گفت: در اين مدت، بارها ازسوي كارشناسان بر ضرورت حفاظت اين پايه‌ستون‌ها تأكيد شده است تا اين‌كه يك‌ماه پيش، دوباره بخشي ديگر از سنگ‌نوشته‌ها تخريب شد و اكنون به‌سختي واژه‌اي از آن سنگ‌نوشته‌ها قابل خواندن است.

وي اظهار داشت: با مكاتبه‌هاي صورت‌گرفته و درخواست انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش مبني بر لزوم مدفون شدن پايه‌ستون‌ها براي در امان ماندن از آسيب‌هاي دوباره، با توجه به محصور نبودن محوطه‌ي باستاني شوش و در اختيار نداشتن نيروي متخصص و امكانات كافي براي حفاظت و مرمت پايه‌ستون‌ها، هفته‌ي گذشته هرچند خيلي دير و پس از نابودي بخش قابل توجهي از آثار، تا فراهم شدن شرايط مناسب، پايه‌ستون‌ها دوباره مدفون شدند.

كاخ آپادانا به‌دستور داريوش شاه هخامنشي حدود سال‌هاي 516 تا 521 پيش از ميلاد در شوش ساخته شده است. دروازه‌ي شرقي كاخ آپادانا، چهار پايه‌ستون داشته است كه اكنون دو پايه‌ستون از آن‌ها باقي مانده‌اند. روي سه طرف اين پايه‌ستون‌ها، سنگ‌نوشته‌هايي به خط ميخي به سه زبان پارسي باستان، ايلامي و آكدي وجود داشته‌اند.

نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

آزادگان پارسي براي دوستي دوباره با تمدن و فرهنگ پارسي خود و مبارزه با کينه توزان سرزمين اجداديمان همراه و همصدا شويد

نويسندگان

لينکهاي روزانه

آخرين مطالب ...

» قومیت های ایران همه آزادند بخوانند!!
» عجایب معماری جهان باستان
» کوه آتش رامهرمز
» بدبینی ایرانیان نسبت به حکومت عمر
» فرمان به آرتش ایران: پیش به سوی قسطنطنیه
» نوزدهم آبان سال 518 پیش از میلاد: گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل
» موزه مولانا، پرجاذبه‌ترين مقصد گردشگري ترکيه
» آشنایی با سرداران ایران
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران
» گزارش تصویری و معرفی قلعه‌ی صخره‌ای بهستان
» شناسايي سکونت‌گاه انساني در کوه‌هاي نقش رستم
» چرا ما ایرانیان برای تخریب آثار بی تابی می کنیم؟
» بنای گور دختر * تنگ ارم * برازجان * استان بوشهر
» تپه باستانی دوزین
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد
» کشف نخستین سنگ نگاره های باستانی در مازندران
» کشف بقایای یک کوره و آثار معماری در کاوش های بازگیر
» سروده دکتر بادکوبه ای در ستایش فردوسی
» نامه بزرگمهر به انوشیروان
» قلعه بابک خرمدین
» داستانی زیبا درمورد کوروش کبیر!
» سورنا و پيرزن
» با آثار باستانی ایرانی در موزه لوور پاریس آشنا شوید
» قنات 2500 ساله گناباد یکی از عجایب تمدن ایران
» غار عظیم کتله خور؛ زیباترین غار جهان (تصویری)
» پالنگان؛ روستایی زیبا اما فراموش شده
» قصری كه برای شیرین بنا شد!
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران (+عکس)
» نمونه اشیاء مکشوفه مسیر دیوار بزرگ گرگان
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد